2014. jún. 9.

Néhány gondolat a Reggae Camp és az Uprising összevetéséről


Nem linkelem be, hogy hol :), de olvastam egy rövid matekpéldát arról, hogy az Uprising Fesztiválra jobban megéri kimenni, mint a Reggae Campre, mert Szlovákiában sokkal több fellépőt lehet megnézni, mint itthon, valamint a jegyár is kisebb. (Akit érdekel, az rákeres, vagy esetleg már olvashatta is.)

Nem a közlő féllel, hanem a számtanpéldával akad gondom, ezért mellőzve a személyeskedést (lásd: nem linkelem be :) és az sem érdekel, ki a trú arc, kinek van nagyobb... egója), inkább néhány adattal megvilágítva igyekszem alátámasztani azt az elképzelésemet, hogy a fenti matekozás egyrészt leegyszerűsítő, másrészt felesleges. Közben füleljétek le az idei Camphez kapcsolódó mixtape-et:



Egyszerű matek: menjünk bele 

Hagyjuk ki a fellépők listáját (részben azért, mert a Camp névsora még nem végleges), a helyszínt, a támogatókat és a gazdasági hátteret, csak a jegyárakat nézzük.
Az Uprising Fesztivál (a továbbiakban: UF) 35€ (mai árfolyammal számolva 10000-10500 Ft). A Reggae Camp (a továbbiakban: RC) a mai naptól (június 9-étől) 15000 Ft-ba kerül (átszámítva 47-48€). 

A teljes kép összetettebb ennél: 
- ha nem pár napig, hanem egy hétig kell fellépőket (gázsit + utaztatást), személyzetet, helyszínt, áramot, ilyesmiket fizetni, egyes költségek csökkenhetnek is, de összességében emelkedik a jegyár.
- az sem mindegy, hogy a bérlet hány napra szól: az UF-nél 17,5€, az RC-nél: 9,6€ a napi átlagár. (Oké, jogos, hogy a magasabb átlagár fedezi a nagyobb fellépőket, de ezt most még ne figyeljük.)

A többi faktor

- Helyszín
Az UF-et a Zlaté Piesky nevű, 15000 fő befogadására alkalmas strandkomplexumban, Pozsonyban rendezik meg. Az RC helyszíne a 3500 fős Hatvani Strandfürdő.
A látogatószám Pozsonyban 35000-38000 fő. A Camp közönségének nagyságát a strand befogadóképessége alapján becsülhetnénk meg, nincs pontos adatom. 

- Támogatók
Az UF tavalyi plakátján felfedezni véltem (nem névadó, de fő)szponzorként a Heinekent, a 2011-es plakáton a Playboy és a Monster energiaital is szerepel. Még nem tűnt fel, hogy a Camp után kapkodnának a szponzorok, de imádkozom, hogy úgy legyen.


- Gazdasági háttér
Magyarországon 27% az általános forgalmi adó, a szlovákoknál 20. Átlagkeresetben is megelőznek minket (683€ - 492€).
A többi gazdasági mutatót a bejegyzés szempontjából nem látom relevánsnak. Még annyi, hogy hazánkban a háztartások egy főre jutó havi fogyasztási kiadása a "kultúra, szórakozás" főcsoportban 4196 Ft volt. Ilyen adatot szlovák részről egyelőre nem találtam.

Következtetések a fentiek alapján

1. Az UF (amennyiben hiszünk a nemzetközi Reggae Contest honlapjának) a legnagyobb reggae-fesztivál Közép-Európában. Ismét egyszerűsítsük le a matekot, illetve kanyarodjunk vissza az elejéhez: ha a látogatószámot megszorozzuk a jegyárral, az Uprising a Camp lehetőségeinek sokszorosából gazdálkodhat.

2. Idealista ábrándozás: ha a Reggae Camp is elérné a 35 ezres látogatószámot és Heineken-szintű támogatók is feltűnnének a színen, alacsonyabb lehetne a jegyár.

3. A szubjektivitást félretéve és nem bevágódás céljából: ha egy régóta létező, tapasztalt táborszervező és nemzetközi kapcsolatokkal bíró zenekar (amely egyben stabil név a hazai fesztiválokon) a jelenlegi keretek között addig jut el, hogy Magyarországon van Camp, de nem hívhatunk meg 10-15 nagybetűs fesztiválos húzónevet a Skatalites, Jimmy Cliff, Shaggy, KRS-One neve által fémjelzett kategóriából, akkor valószínűleg más sem tudná megoldani. 

4. Ez nem feltétlenül vagy-vagy választás: aki meg tudja oldani, az a családias hangulatért jöjjön a Campre és Jimmy Cliffet is nézze meg az Uprisingon. :)

Hogyan tovább?

Érthető, ha a Reggae Camphez képest az Uprising sokkal menőbbnek látszik. Viszont azt gondolom: előbb érjük el, hogy a Camp újra fenntartható legyen, mondjuk 5 éven át. Aztán lehet abban gondolkodni, hogy sok nagy név eljöjjön. Előbb legyen józan építkezés, vállalható nagyságú lépésekkel és léptékben (tudom, hogy ez nem annyira látványos), aztán az elért eredmények alapján lehet tervezni a jövőt.



Felesleges (és nem hat inspirálóan a Camp fejlődésére), ha egy klasszisokkal nagyobb méretű fesztivállal kapcsolatos elvárásokat egy az egyben átültetünk erre a szintre.

Ha tovább visszük a vizsgálódást, lehetne beszélni ezekről a kérdésekről (bár lehet, hogy már a felvetések is irreálisan optimisták): 

- Itt nálunk miért pörög kevésbé a reggae-ska-hasonlók, mint 50 kilométerrel nyugatabbra vagy északra?
- Ki milyen fejlődési vagy kitörési lehetőségeket lát (segíthet-e az ügyesebb marketing, a jobb plakátok, a regionális összefogás: helyőrségi találkozó), illetve milyen gátoló tényezőket (egymásra szervezés, érdektelenség, egyebek)?
- Ki lehet-e "termelni" több fesztiválnevet a ska/reggae területéről?
- Miért megy jobban az elektronikus zene vagy a metál? Attól függően, hogy milyen e-zenéről vagy metálról van szó, nem lehet annyival elintézni, hogy "azt könnyebb összerakni".

Támadt egy olyan benyomásom is (vessük el vagy erősítsetek meg benne): nem feltétlenül (csak) ez a szubkultúra szenved egyedül mindenféle bajoktól. Az is lehet, hogy az egész magyar koncertszervezési szakma a potenciálja alatt teljesít (példaként itt az egyik szervezőbrigád elköszönése a Recorderen). 
Viszont ha reggae-s szervezésről van szó, a "betegségek" kisebb körben, kevesebb szereplő között csapódnak le, emiatt is érezhetjük komolyabbnak a gondot.

Ti mit gondoltok?

Források:
- Festival-calendar.com
- Reggaesoul.hu - A tökéletes reggae fesztivál története - Uprising 2013
KSH - Statisztikai tükör, 2014/32.
- Origo.hu Gazdaság - Most megnézheti, hogyan...
- ReggaeContest.com - European Partners - Uprising

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...