2014. jan. 15.

Miért nem? - A Shanti Ska Tones tagjai a feloszlásról


Shantiék december elején a FB-on jelentették be, hogy ennyi, vége. Az első reakcióm két rövid kérdés volt (miért, illetve hogyan tovább), ezeket próbáltam jobban kifejtve és értelmesebben megfogalmazni. 

Mennyi idő alatt jutottatok el addig az elhatározásig, hogy nem folytatjátok együtt? Hirtelen felindulás volt, vagy egy folyamat vége?

Kelemen Roland (dob/dalszövegek): Szerintem ez egy hosszabb folyamat volt, már régóta lógott a levegőben. Nem titok: sokszor cserélődtek az emberek a zenekarban leginkább fúvós poszton és akárhogy is, fárasztó volt újra szinte a nulláról összepróbálni a dalokat. Az is sokat elárul, hogy az eredeti felállásból ketten, Peti (Bezzegh Péter - basszusgitár) meg én maradtunk a zenekarban.

Az utóbbi időben már nem voltunk motiváltak, nem írtunk új számokat, keveset is próbáltunk, és kevés olyan alkalom volt, amikor az egész zenekar el tudott jönni a próbákra. Bár egy 9 tagú zenekarnál elég nehéz összeszervezni a dolgokat. A zenekar 7 és fél éve alatt többször került szóba, hogy ne folytassuk tovább, de mindig én voltam az, aki a folytatás pártján állt. Azonban a legutóbbi megingásnál már én is úgy éreztem, hogy kár lenne tovább erőltetni a dolgot.

Horváth L. Bence (pozan): Meglepő módon ezt a kérdést kétféleképpen is meg lehet válaszolni. Az egyik, hogy 5 év alatt, mert a zenekar életében, mióta itt játszom, mindig jelen volt valamilyen szinten az a gondolat, hogy valamin változtatni kéne ahhoz, hogy jól menjenek a dolgok.
A másik válasz az, hogy 2 hét alatt, mert bár semmi extra esemény nem történt, mégis a kipattant gondolat, hogy Rebi kilépne a zenekarból és ehhez kapcsolódóan a zenekar akár be is fejezhetné, körülbelül két hét alatt döntéssé is vált.

Pesthy Rebecca (ének): Már régóta gondolkoztam a dolgon, de mindig adtam újabb és újabb esélyt a dolgoknak, végül az iskola, az érettségire való készülés tett pontot az I-re. A folyamatos késések és a nem haladás mellett.


Múltidézés: 2012

Bőczén Ákos (trombita): Inkább egy folyamat végének mondható, bár a kegyelemdöfés egy pillanat alatt megtörtént.
Az egész talán ott kezdődik, hogy amatőr zenekar voltunk. Mindenki tanul, dolgozik, a zene csak hobbiként van jelen az életünkben. Nagyon fontos momentum, de esetenként természetesen a hobbit a családi, munkahelyi, tanulmányi teendők megelőzik és így háttérbe szorul.
Ez a probléma egy 8 fős zenekar esetében sokkal jobban kiéleződik. Nehéz volt olyan próbaidőpontot találni, ami mindenkinek megfelelt: szinte sosem volt olyan, hogy mindenki együtt volt.
Így gondot jelentett új számokat írni, ezt próbáltuk az internettel áthidalni, linkküldésekkel, feldolgozás-nótákkal, de volt, amikor ez se vezetett előbbre. A fúvós szekciónk állandóan cserélődött a már említett munkahelyi-tanulmányi okok miatt és nehéz az utánpótlás.
Dorina távozása után Rebecca új színt vitt a zenekarba, újraéledt a lelkesedés, de ez sem tartott sokáig. Ö is elkezdett egy új projektet és az is sok idejét elvette, ráadásul idén érettségizik, így a tanulás miatt sem tudott már annyi energiát a zenekarba tolni, mint eddig.
Eljutottunk odáig, hogy döntenünk kell: vagy rossz szájízzel szenvedünk fele létszámmal egy próbán, vagy "becsukjuk a boltot" és meglátjuk, mi történik.
Szerintem senki nem fogja abbahagyni a zenélést, de az utak itt elágaznak. Az, hogy később még összefutnak-e, majd a jövőben kiderül. Nincs szó elmérgesedésről, haragról, vagy bármi bulváros szenzációról, egyszerűen kell egy kis letisztulás.

- A következő kérdés az egyik nótátok címét idézve: Miért nem? Tehát anélkül, hogy élveboncolnánk a zenekart vagy lemennénk bulvárba: mik voltak a legfőbb okok? Elértetek odáig, ameddig szerintetek el lehetett, vagy nehéz volt összeszervezni a teljes létszámot próbára-koncertre, esetleg elfáradt a dolog? (Ezt sosem értettem, valószínűleg eufemizmus a „már nincs kedvünk egymáshoz” kifejezésre.)



Roli: Hát, ez elég sokrétű dolog. Ami újra (és ezúttal utoljára) felvetette a feloszlás gondolatát, az az volt, hogy énekesnőnk egy másik zenekarban is játszik, valamint idén érettségizik, és úgy érezte, hogy két zenekarra nem lenne ideje, és most a másik zenekarban lát több fantáziát, lendületet.
Túlzás lenne ha azt mondanám, hogy kizárólag miatta oszlott fel a zenekar, hiszen kereshettünk volna egy másik énekest is (a sorban ő lett volna a negyedik), de valahol érthető az, hogy miért nem szerette volna folytatni, hiszen az utolsó időkre tényleg kiveszett a lendület, az akarás, a motiváció a csapatból, talán kicsit megszokásból, kötelességből csináltuk/csinálták a dolgot.
Nem azért használok többes szám harmadik személyt, mert a többieket szeretném hibáztatni, hanem inkább azért, mert rajtam soha nem múlott semmi, én szívesen csináltam volna tovább az egészet nyugdíjas koromig. :)
Talán az is gond volt, hogy mindenkinek más elképzelése volt arról, hogy mit lehet kihozni ebből a zenekarból, mindenki másképp kezelte, és máshova helyezte a zenélést az életében.
Én pedig egy olyan zenekarban szeretnék tevékenykedni, ami dinamikus és látszik/hallatszik rajta az ÖTLET és az AKARÁS és egy a cél, amelyek nélkül semmilyen csoport sem tud működni. A profizmus és a hangszeres tudás ezek megléte mellett már másodlagos.

Múltidézés: 2006, Tűzraktér

Bence: Valóban a próbák száma és minősége már elég régóta olyan szinten volt, hogy még épp belefért az alsó határba. Ennek nyilván több oka volt, ahogy Ákos is mondta, mindannyian hobbizenészek vagyunk.
Én harmadik éve fizikushallgató vagyok az ELTE-n és jó esetben is csak 2 hetente járok Szombathelyen, sajnos az egyetem mellett több próba nekem nem fért bele. Pedig a mindenem a zene, és a fő hangszerem a harsona. Ezért is nagy érvágás ez nekem, mert harsonán az utolsó másfél évben már csak a Shantiban játszottam.

Rebi: Nos, a főbb okok között volt a “fontosabb dolgok is vannak az életben”, például tanulás, jövő megalapozása. És nem tartottam elviselhetőnek a folyamatos késéseket, és a felkészületlenséget.

- Terveztek-e elköszönő fellépést vagy koncerteket? Nehezen tudnám elképzelni, hogy az 50. búcsúkoncerten is álltok a szárazjégben, mint Kóbor János - de azért remélem, hogy még láthatóak lesztek párszor.

Roli: Igen, volt róla szó, hogy 2014 tavaszán csinálunk egy "búcsúkoncertet" Kőszegen, ahonnan a zenekar indult, meghívunk minden egykori és a legutolsó formációban szereplő Shanti-tagot (nagyjából 20 ember :)) és örömzenélünk egyet, játszunk régi és új Shanti daloka-. Legalábbis ez lenne az első a búcsúkoncertek hosszú sorában, egyelőre füstgép nélkül, de Kóbor János elfogadta meghívásunkat. :)

Bence: Igen, tervezünk egy kőszegi fellépést. Mégiscsak onnan indult a zenekar. Fura is volt, hogy a vége felé már szombathelyiként konferáltak fel minket. Bár én is Szombathelyen lakom, azért a zenekar kőszegi mivoltára mindig is büszke voltam.

Múltidézés: 2008, A38

Rebi: Igen! Remélem, tavasszal összejön a régi mag ötlete. Azaz, hogy az eddigi Shanti-tagok összegyűlnek egy közös zenélésre, eljátszva az eddigi számokat. Ennek nagyon örülnék, ha összejönne, szerintem szuper lenne és sokakat érdekelne is a dolog.

Ákos: Nyáron mindenképp szeretnénk egy "búcsúkoncertet" összehozni, minden eddigi zenészünkkel Kőszegen, ahonnan elindult a zenekar. Úgy gondoljuk, ezzel méltón elköszönnénk a közönségtől és emlékezetes lezárása lenne a közös munkának.

- A jövőről: abszolút felhagytok a zenével, vagy van elképzelés más zenekarra vonatkozóan, tagok és/vagy dalok átvételével? Várható-e az irányotokból valami ska-reggae 2014-ben?

Roli: Bár a zenekarban doboltam és dalszöveget írtam, a zenélést 2000 környékén basszusgitáron kezdtem, így annyi pozitív van a zenekar feloszlásában, hogy ezúttal lesz időm és játszhatok zenekarban basszusgitárosként, amire a Shanti mellett csak egyszer-egyszer volt lehetőségem.
Ha így alakul, akkor kicsit elfordulok a jamaicai stílusoktól és megvalósítom régóta dédelgetett álmomat és a funkkal próbálkozom, de mivel még teljesen képlékeny az egész és nagyon konkrét elképzelésem nincsen, az is meglehet, hogy pár hónap múlva egy ska-jazz formációban dobolok, esetleg egy roots reggae zenekarban fogok pengetni.
Egy biztos, hogy valamilyen formában és minőségben zenélni szeretnék, az irány és a tagok még nem teljesen világosak.

Múltidézés: 2011, Szombathely

Bence: A magam részéről gitározni és énekelni fogok. Régi álmom egy blues-rock alapokról induló, de kicsit a keményebb és a dallamosabb vonalból is csipegető zenekar. Jó pár saját nótám készen áll, a zenekar is alakul, de ezt már Budapesten… Ugyanitt harsona eladó… (vagy zenekar kerestetik…)

Rebi: Én semmi esetre sem hagyom abba a zenélést, bár egy másik zenekarban folytatom az éneklést, és most kicsit pihentetni is kell az iskola miatt, de nyáron teljes gőzzel mehet a biznisz.
Szerintem a többiek is folytatják valamilyen formában, és nem is látnám értelmét, ha ezt befejeznénk . Ha nem is együtt, de külön-külön biztos fellelhetőek leszünk itt-ott! :)

Ákos: A zenélés azért folytatódik. Most kell egy kis idő, hogy mindenkiben kialakuljon, mire van igénye, mennyi energiát szeretne a zenélésbe fektetni és ki kivel milyen zenei irányba mozdul. Vannak már tervek, de egyelőre ezekről korai lenne bármit is mondani.



FB - https://www.facebook.com/ShantiSkaTones
Blog - http://shanti-ska-tones.blogspot.hu/
G+: fotók 2006 - 2009 közöttről (a fenti fotók forrása)
Korábbi Shanti-bejegyzések a skablogon: itt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...